
Kleuterschool Momentum heeft er sinds dit schooljaar een extra juf bij. Wiric-bewoner Elke Crommen steekt - via Begeleid werken – een halve dag per week een handje toe in de klas van juf Katja. “Hier ziet ze er heel anders uit dan bij Wiric.
“Juf Elkeeeeeeee!!!”, als Elke nog maar aan het raam komt piepen, zetten de kindjes hun kelen al open. Eens voorbij de schoolpoort vliegen ze haar rond de nek. “Ik heb mijn hamstring verrokken, dus ik kan jullie niet optillen”, houdt Elke de boot af – maar wat denk je? Geen twee minuten later heeft ze een kindje op de arm.
“Er is een kindje dat heel erg aan mij gehecht is en altijd naar mij toe komt. Ze heeft autisme, net zoals ik, en kan moeilijk vriendjes maken. Ik kan ze goed troosten.” –“Een grote meerwaarde”, knikt juf Katja.
Sinds september staat Elke een halve dag per week in de klas van juf Katja. Binnenkort wordt dat een hele dag. “Ze doet het fantastisch”, vertelt Katja. “Elke is heel graag creatief bezig en helpt de kindjes met hun knutselwerkjes. We zorgen er altijd voor dat ze met een groepje aan de slag kan.”
“Vooral bij tekenen kan ik ze goed helpen”, zegt Elke. “Stipjes verbinden met een lijn om een figuur te maken. Krullebol, noemen we dat. Ik doe het een keer voor en de kindjes moeten volgen. Dat lukt heel goed.”
Elke zal een bijkomende pedagogische opleiding volgen om nóg beter met de kindjes om te gaan. “Het is een speciale opleiding voor mensen met autisme, over de ontwikkeling van kindjes, hoe ze zich gedragen, wat je zelf kan doen… Ik kijk er heel erg naar uit”.
Begeleidster Tara volgt vanuit Wiric het proces van Elke op de voet. “Ze ziet er heel anders uit op school dan bij Wiric. Bij ons lijkt Elke soms een beetje verveeld, bij de kindjes straalt ze helemaal. Het is heel fijn om te zien, en bovendien heel knap dat ze die bijkomende opleiding gaat doen.” – “Ze komt hier inderdaad altijd binnen met een gigantische smile”, vult juf Katja aan.
In het begin was het voor beide partijen een beetje zoeken, maar intussen drinkt Elke in de lerarenkamer haar kopje chocomelk mee.
Directeur Kris vertelt: “Ik kan wel zeggen: ja, we nemen Elke aan boord. Ja, we willen als school een weerspiegeling van de maatschappij zijn om de kleuters sterker te maken. Maar het is toch de juf die het moet doen. Daarom dus ook: dikke pluim voor juf Katja.” Tara: “In het begin is Begeleid Werken altijd een kleine investering van tijd voor de werkgever, dat klopt. Maar op korte termijn zien we onze gebruikers toch vaak uitgroeien tot een meerwaarde”
Kris en Katja in koor: “Absoluut! Een grote meerwaarde!”
Begeleid Werken draait niet om geld verdienen. Arbeid kan veel meer betekenen dan uren omzetten in een inkomen. Het bepaalt mee iemands plaats in de samenleving en geeft een status en identiteit. Daarnaast zorgt het voor structuur en biedt het een nuttige daginvulling. Arbeid bevordert ook sociale contacten en geeft kansen om je sociale vaardigheden verder te ontwikkelen.
Tot slot biedt het de mogelijkheid om vaardigheden en talenten te ontdekken, deze toe te passen en/of te ontwikkelen. De voordelen zijn talloos. We willen daarom elke gebruiker de kans geven om hierin te groeien en zich verder te ontplooien. Bovendien is Begeleid Werken een prachtig voorbeeld van inclusie. We zoeken naar de juiste ‘match’ en creëren zo een win-winsituatie voor zowel de gebruiker als de werkplaats.
Ontdek hier welke dromen wij samen met u zullen waar maken.